Video #1

In deze reeks zal er allicht nooit een #2 of #3 volgen… Een bizar unicum dus deel ik in deze post, een vreemde eend in de bijt! Moest hieraan denken door de post van gisteren waarin ik wat vertelde over mijn werk als assistent-bibliothecaris, en dat het thuishoort in deze gekke portfolio om mijn veelzijdigheid mee in kaart te brengen. Ik heb ooit in dit aardse bestaan in het internet-tijdperk een filmpje gemaakt, jawel!

Video’s maken leerde ik in een bijscholing – aan de Bibliotheekschool van Gent, met certificaat – tijdens mijn job in de bib, dus. Toen fabriceerde ik met de vers opgedane tools in een professioneel programma vijf minuten kijk- en luisterplezier… Ik filmde zelf met een digitale videocamera op statief, monteerde, voegde geluid(jes) en tralalaatjes toe. Ik kon me er wel mee amuseren en deed een poging niet te droog/saai te zijn. Vandaar dat u onder andere bloot te zien krijgt in het filmpje!!! Komt dat zien…

Het is een introductie tot de openbare bibliotheek van Putte, en het staat gewoonweg op YouTube. Een extraatje is dat de kamishibai-vertelplaten die ik in beeld breng, óók zelf zijn gemaakt. Het is te zeggen: gecomponeerd, want de illustraties van Waldo liet ik door iemand anders uitvoeren omdat ik zelf niet kan tekenen. Doch het hele kamishibai-verhaal “Met Waldo naar de bib in Putte” is eveneens een kunstwerkje van me om fier op te zijn. Ik heb iets met kamishibai, dat zal hier nog wel meer aan bod komen.

En ik heb iets met bibliotheken – duidelijk – die fantastische openbare instellingen die je overal kan vinden. Het “diploma van bibliothecaris” is de enige studie die ik heb volbracht, weliswaar in avondonderwijs, doch vier jaren inzet en volharding, en afgerond met grote onderscheiding. Dit geheel terzijde. Bibliotheken zijn zalige oorden om te vertoeven, niet te vergeten.

Hilarisch toch, deze ambachtelijke video met mijn niet-professionele voice-over! De collega deed het veel beter in het korte stukje met haar Beerzelse dialect. Waarvoor nogmaals dank! Ja, bedankt in het algeheel, Bibliotheek Putte, dat ik bij jullie jaren mocht broeden en kakelen en mijn eieren leggen.

S.O.S. Piet, wat hebben we geleerd vandaag?

  1. De technologie staat voor niks!

  2. Zet schaamteloos je creaties online.

  3. Ga naar de bib en voel je er thuis.

P.S. De kennis en kunde om video’s te maken, is nu compleet verdwenen, dateert voor mij van een ander tijdperk. Ervaring heb ik al helemaal niet verder opgebouwd, enkel dit ene folietje is een feit.

Plaats een reactie